مطالعات فرهنگی دربارهی فرهنگ عامّه
چاپ پنجم، تهران: نشر آگه، ۱۳۹۷
(برندهی جایزهی کتاب فصل، تابستان ۱۳۸۶)
کتاب حاضر، به منظور معرفی «مطالعات فرهنگی» به زبان فارسی ترجمه شده است. نویسنده در هر فصل، مهمترین مفاهیم این حوزهی مهم از علوم انسانی را در بحث راجع به جنبههای گوناگونِ فرهنگ عامّه، با استناد به کتابها و مقالاتِ مشهورترین نظریهپردازانِ مطالعات فرهنگی شرح میدهد و سپس به نمونههایی از ارزشمندترین تحقیقاتی اشاره میکند که با اتخاذ همین رهیافت انجام شدهاند. از این رو، میتوان گفت کتاب حاضر هم نظریههای مطالعات فرهنگی را به روشنی معرفی میکند و هم اینکه با ذکر جزئیاتِ پژوهشهای شاخص، الگویی از تحقیقات عملی در این زمینه پیش روی خوانندهی ایرانی قرار میدهد. در فصلهای مختلف این کتاب، به موضوعاتی از این قبیل پرداخته میشود: جایگاه تلویزیون در فرهنگ معاصر؛ علل جذابیت فیلمها و رمانهای عامّهپسند؛ تحلیل فرهنگیِ محتوای روزنامههای جنجالی و مجلات عامیانه؛ دلالتها و معانی نمادینِ موسیقی پاپ برای جوانان؛ مصرفگرایی در جامعهی معاصر؛ و تحولات فرهنگی در فرایند جهانیشدن.