بکت و تئاتر معناباختگی
ویراست دوم، چاپ چهارم، تهران: انتشارات فرهنگ جاوید، ۱۳۹۴
در کتاب حاضر مشهورترین آثار ساموئل بکت معرفی و نقد میشوند که در زمرهی برجستهترین و تأثیرگذارترین نمایشنامهنویسان مدرن قرار دارد. نام بکت با جنبش موسوم به «معناباختگی» گره خورده است که در اوایل نیمهی دوم قرن بیستم در تئاتر اروپا شکل گرفت. «معناباختگی» (یا Absurdity که مترجمان ایرانی در گذشته معادل «تئاتر پوچی» را برای آن به کار میبردند) نحلهای از نمایشنامهنویسیِ مدرن است که ریشه در فلسفهی اگزیستانسیالیسم دارد و اندیشمندان و نویسندگانی همچون ژان ـ پل سارتر، آلبر کامو و فرانتس کافکا نقش بسزایی در شکلگیری مبانیِ آن ایفا کردند. نمایشنامههای معناباخته با شخصیتهای عجیبوغریب و رویدادهای غیرمنطقی و دور از انتظار، خواننده را بهتزده و گیج میکنند تا جهانی بیمعناشده و روابطی مضحک و دلهرهآور میان انسانهای روزگارِ ما را به نمایش بگذراند. آثار بکت، بویژه شاهکار او نمایشنامهی در انتظار گودو، عرفهای نمایشنامهی خوشساخت را بر هم میریزند و با نشان دادن مخمصههای دردناک و در عین حال خندهآورِ انسانهای مفلوک، تصویری از زندگیِ پُراضطرابِ ما در جهانی بیگانه و بیرحم به دست میدهند. نویسندهی کتاب حاضر، پس از تبیین ویژگیهای تئاتر معناباخته، نمایشنامههای مهم بکت را از منظر مضامین و تکنیکهای معناباختگی در آنها مورد بررسی نقادانه قرار میدهد.