روانکاوی فرهنگ عامّه
نظموترتیب نشاط
ویراست دوم، چاپ هفتم، تهران: انتشارات مروارید، اسفند ۱۳۹۹
این کتاب یکی از منابع اصلی مطالعات فرهنگی به زبان فارسی است که جلوههایی از رفتارهای روزمره در فرهنگ معاصر را از منظر نظریهی روانکاوی تحلیل میکند. نویسنده در هر فصل مهمترین مفاهیم این حوزهی مهم از علوم انسانی را در بحث راجع به جنبههای گوناگون فرهنگ عامّه، با استناد به کتابها و مقالات مشهورترین نظریهپردازان مطالعات فرهنگی شرح میدهد و سپس به نمونههایی از ارزشمندترین تحقیقاتی اشاره میکند که با اتخاذ همین رهیافت انجام شدهاند. از این رو میتوان گفت کتاب «روانکاوی فرهنگ عامّه»، هم نظریههای مطالعات فرهنگی را به روشنی معرفی میکند و هم اینکه با ذکر جزئیات پژوهشهای شاخص، الگویی از تحقیقات علمی در این زمینه پیش روی خوانندهی ایرانی قرار میدهد. در فصلهای مختلف این کتاب به موضوعاتی از این قبیل پرداخته میشود: چرا فوتبال تا به این حد پُرطرفدار است؟ جایگاه اتومبیل در فرهنگ مدرن چیست و چرا برخورداری از اتومبیل به موضوعی حیاتی در زندگی بسیاری از ما تبدیل شده است؟ علت جذابیت فیلمها و رمانهای عامّهپسند چیست؟ ولع خرید از کجا ناشی میشود و چرا زرقوبرقِ کالای جدید برای ما اینچنین فریبنده است؟ آگهیهای تجاری و تبلیغات کالا با توسل به کدام تدابیر در ما اثر میگذارند؟ شیفتگی جوانان به موسیقی پاپ ریشه در چه عوامل ناخودآگاهانهای دارد؟ بخش نخست کتاب، به بحثی نظری در خصوص روشهای انجام دادن تحقیقات روانکاوانهی فرهنگی اختصاص دارد و برای کسانی که مایلاند این شیوهها را در بررسی فرهنگ جامعهی ایران اِعمال کنند، راهنما و معرف منابع موجود در این زمینه است. بخش دوم، بررسیهای موردی دربارهی جنبههای عمومی فرهنگ معاصر را شامل میشود. نمونههای تحلیل روانکاوانهی فرهنگی در این بخش، حکم الگویی برای تأمل و باریکاندیشی در جلوههای همهگیرِ فرهنگ در جامعهی معاصر را دارد. سرانجام بخش سوم کتاب دیدگاهی روانکاوانه در خصوص موضوع اخلاق و فروپاشی قیدوبندهای اخلاقی در دورهی پسامدرن ارائه میدهد.
دکتر بَری ریچاردز، مؤلف این کتاب، استاد دانشگاه بُرنموت در انگلستان و مدیر مرکز تحقیقات ارتباطات عمومی در این دانشگاه است. او پیش از این استاد روابط انسانی در دانشگاه شرق لندن بوده است. وی ابتدا در رشتهی روانشناسی بالینی تحصیل کرد و متعاقباً در جامعهشناسی تخصص گرفت. به علت همین پسزمینهی تحصیلی، دکتر ریچاردز به ادغام بصیرتهای روانکاوانه در تحقیقات فرهنگی و اجتماعی علاقهمند است و رهیافت روانکاوانه ـ فرهنگی را نظریهپردازی کرده است. از دکتر ریچاردز تاکنون کتابها و مقالات متعددی منتشر شده است که از آن جمله میتوان به کتاب تمثالهای فروید (۱۹۸۹) و کتابی مشترک با عنوان پویششناسی تبلیغات کالا (۲۰۰۰) اشاره کرد.